Klachtenregeling SMC Midden-Limburg

Bij SMC Midden-Limburg doen we er alles aan om je goede en veilige zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent over een behandeling, bejegening of een andere ervaring. We horen dit graag, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken en onze zorg kunnen verbeteren.

1. Bespreek je klacht met je behandelaar

We adviseren je om een klacht altijd eerst te bespreken met de betrokken behandelaar of medewerker. Een gesprek kan vaak al veel duidelijkheid geven en snel tot een oplossing leiden. Vind je het lastig om dit zelf te bespreken of praat je liever met iemand anders? Dan kan dat natuurlijk ook.

2. Onafhankelijke klachtenbemiddelaar

Kom je er in het gesprek niet uit, of wil je je klacht liever met iemand anders bespreken? Dan kun je terecht bij een onafhankelijke klachtenbemiddelaar.

De klachtenbemiddelaar:

  • luistert naar jouw verhaal;
  • geeft uitleg over de mogelijkheden
  • helpt bij het verwoorden van je klacht
  • bemiddelt tussen jou en SMC Midden-Limburg
  • behandelt je klacht vertrouwelijk.

Voor het bieden van een onafhankelijk klachtenbemiddelaar heeft SMC Midden-Limburg zich aangesloten bij de klachtenregeling van de beroepsvereniging VSG.

Contact klachtenbemiddelaar:

3. Schriftelijke klacht indienen

Je kunt er ook voor kiezen om je klacht in te dienen via het digitale klachtenformulier op de website van de beroepsvereniging, www.sportgeneeskunde.com (klachtenregeling).

4. Hoe wordt je klacht behandeld?

Na ontvangst van je klacht:

  • neemt de klachtenbemiddelaar contact met je op;
  • krijg je de gelegenheid om je klacht toe te lichten;
  • onderzoekt de klachtenbemiddelaar de klacht zorgvuldig;
  • bekijkt de klachtenbemiddelaar samen jou welke oplossing mogelijk is;
  • ontvang je binnen 6 weken een schriftelijke reactie.

Als meer tijd nodig is, wordt je hierover geinformeerd. De maximale wettelijke termijn is 10 weken. 

5. Geschilleninstantie

Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht of komen we er samen niet uit? Dan kun je je klacht voorleggen aan een onafhankelijke en erkende geschilleninstantie Erisietsmisgegaan.nl.

De geschilleninstantie:

  • beoordeelt jouw klacht onafhankelijk:
  • kan een bindend oordeel uitspreken;
  • kan een schadevergoeding toekennen.

6. Klachten over privacy

Heb je een klacht over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens? Dan kun je dit melden via dezelfde klachtenprocedure. Komen we er samen niet uit, dan kun je de klacht melden bij www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

7. Tips bij het melden van een klacht

  • Schrijf voor jezelf op wat er precies gebeurde en wanneer.
  • Bedenk wat je graag zou willen dat er verandert.
  • Neem iemand mee naar een gesprek als je dat prettig vindt.
  • Stel alle vragen die je hebt; we helpen je graag.

8. Wat doen wij met klachten?

Wij behandelen klachten om je te helpen, maar ook om onze zorg te verbeteren.  Klachten worden anoniem gebruikt in onze kwaliteitsbesprekingen om van te leren.